SD är emot byggandet av allaktivitetshus med minareter | Sverigedemokraterna Botkyrka

SD är emot byggandet av allaktivitetshus med minareter

Vi i SD Västra Södertörn gav tidigare tidigare uttryck för en önskan om ett allaktivitetshus i norra Botkyrka, detta i samband med debaclet om fritidsgården i Fittja. Nu har vi blivit bönhörda, på alldeles fel sätt. Enligt ett protokoll från samhällsbyggnadsnämnden (LOV 09-111-1) så har kommunen ändrat i detaljplanen för byggandet av ett allaktivitetshus vid Eriksbergs handelsområde och efter en ansökan från Islamiska Stiftelsen skall nu minareter på 27 meter byggas. Byggnaden kommer dessutom att ha skilda ingångar och för män respektive kvinnor.

Socialdemokraterna i kommunen (och riket) upprepar jämställdhetsfloskler hela tiden men godkänner samtidigt uppförandet av byggnader med separata ingångar för män och kvinnor. Detta är enligt SD fullständigt oacceptabelt. När det gäller själva bygglovet för minareter (och en del villor med märklig arkitektur som just nu uppförs lite överallt i kommunen) så är godkännandet av detta uppseendeväckande, då villaägare tidigare inte ens fått välja färgen på sina takpannor utan att nagelfaras av kommunen.

Enligt en anonym källa så reserverade sig Allianspartierna mot ändringen i detaljplanen.